Saturday, August 15, 2009

DAP ingin buat demonstrasi di Kota Kinabalu

DAP Sabah baru-baru ini melalui Dr. Hiew King Cheu berkata mereka merancang untuk mengadakan satu demonstrasi aman mengenai masalah bekalan elektrik pada 30 Ogos di depan ibu pejabat SESB di Karamunsing serta pejabat SESB di Sandakan dan Tawau. Demonstrasi itu dibuat bagi menyerahkan surat protes dan maklumat terperinci kerugian individu-individu akibat masalah bekalan elektrik terputus yang sering berlaku. Di samping itu, mereka juga ingin mengemukakan saman terhadap SESB atas masalah bekalan elektrik yang sering terjadi kebelakangan ini terutamanya di kawasan pantai timur Sabah.
Kalau mahu saman, saman sajalah kenapa ingin di buat demonstrasi lagi? Sekurang-kurangnya tindakan itu dibuat berasaskan undang-undang negara. Demonstrasi tetap demonstrasi walau ingin dibuat secara aman. Mampukah Dr. Hiew menjamin demonstrasi itu akan berjalan secara aman. Pepatah selalu mengatakan ‘jangan bermain dengan api nanti mampu membakar diri’. Mungkin niat asalnya ingin dibuat demonstrasi secara aman, tapi jika ada segelintir pihak yang terlalu mengikut emosi atau sengaja ingin membuat kacau pasti keadaan mampu jadi kucar-kacir. Tidak perlulah saya ulaskan disini, pasti sesiapa pun dapat bayangkan jika berlaku kekacauan di ibu kota pasti akan merugikan serta mampu membawa kecelakaan kepada orang awam dan harta benda. Janganlah cuba meniru politik pembangkang di semenanjung, sering buat demonstrasi yang terbukti membawa kerugian kepada negara.
Selain itu, jika dilihat tarikh ingin diadakan demonstrasi tersebut, 30 Ogos adalah hari minggu. Masyarakat kota ramai yang keluar ingin membeli-belah atau meluangkan masa bersama keluarga. Ibu pejabat SESB terletak berhampiran dengan Kompleks membeli belah Karamunsing, bayangkan saja demonstrasi tersebut pasti akan menakutkan orang ramai untuk pergi ke Kompleks Karamunsing, impaknya pasti pada peniaga-peniaga di kompleks berkenaan, yang pasti berharap kehadiran pengunjung yang lebih pada hari minggu berbanding hari-hari biasa. Ironik sekali DAP ini, demonstrasi dibuat bagi menyerahkan maklumat kerugian orang ramai akibat bekalan elektrik yang sering terputus, namun bagaimana pula dengan kerugian yang bakal dialami oleh peniaga-peniaga di Kompleks Karamunsing nanti?
Nota peribadi editor: kamu rasa CM kita suka ka kalau teda elektrik? Dia mo tingu tv pun susah nanti. Saya punya point, teda sepa yg suka kalau letrik putus, semua susah buat kerja kerajaan pun rugi. Sepatutnya masalah ini walaupun kita semua berbeza pahaman politik, namun sama-samalah bah bekerjasama bah solution kongkrit. Itu demonstrasi bikin traffic jammed seja nanti bikin susah urang mo jalan-jalan.

No comments:

Post a Comment