Friday, August 7, 2009

Kota Kinabalu perlu lebih banyak Hospital

Pembangkang terutama DAP kerap memainkan isu Wisma Khidmat yang tidak sesuai untuk ditukar menjadi hospital swasta dan membazir wang awam. Penyelesaian yang mereka kemukakan hanyalah agar bahagian menara Hospital Queen Elizabeth yang ditutup dibaikpulih secepat mungkin dan percepatkan proses pembelian SMC seperti yang telah diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tidakkah mereka sedar ini hanya penyelesaian SEMENTARA sedangkan kerajaan negeri telah membuat keputusan untuk kebaikan semasa dan jangka panjang. DAP Sabah sebenarnya tidak punya banyak isu untuk mengkritik kerajaan Barisan Nasional, itulah sebabnya sebarang isu mahupun isu yang menyentuh kesihatan rakyat ingin mereka politikkan. Siapa yang rugi sebenarnya jika pembinaan hospital ini tergendala jika bukan rakyat sendiri. Ketika itu saya tidak hairan pembangkang dengan pusingan ajaib mereka akan memutar-mutar fakta menyalahkan kembali kerajaan kerana kelewatan menyediakan kemudahan hospital yang mencukupi. Inilah sifat pembangkang di Sabah ini, mujurlah rakyat Sabah lebih bijak untuk menilai kaca dan permata.

Selain SMC, kita cuma ada 2 hospital pakar yang kecil seperti Damai Specialist Centre dan Rafflesia Medical Centre. Katil di SMC cuma ada 170 berbanding penduduk yang di sekitar Kota Kinabalu sahaja sebanyak 427,900 orang. Kemudahan hospital pakar di Sabah sebenarnya masih jauh dari mencukupi berbanding negeri-negeri di semenanjung Malaysia. Lihat saja perbandingannya dengan Sabah yang cuma ada 7 hospital pakar.
Negeri Jumlah Hospital Pakar
Kuala Lumpur 44
Selangor 61
Johor 37
Kedah 11
Perak 14
P.Pinang 25
Sarawak 11

DAP hanya tahu buat bising. Tahukah mereka bilik pembedahan di Hospital Queen Elizabeth cuma ada 4, berbanding pesakit yang menunggu pembedahan sebanyak lebih 2000 orang. Ada pesakit yang terpaksa menunggu berbulan-bulan hanya bagi menjalani pembedahan oleh doctor pakar. Bukankah ini membawa kesusahan dan keperitan kepada pesakit?
Disamping itu, lebih banyak hospital di Sabah mampu menjana lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah sendiri, doktor-doktor tempatan yang selama ini terpaksa berkerja di luar negeri juga mempunyai peluang untuk kembali berkhidmat ditanah air mereka sendiri.
Memetik kata-kata Datuk Seri Musa Aman “Apa guna ada wang kalau tidak boleh digunakan untuk membantu rakyat!”.

No comments:

Post a Comment