Saturday, August 1, 2009

Siapa Halik Zaman?

Kalau kita selalu menjenguk laman sabahkini.net pasti kita perasan akan nama ini. Sering menjadi penulis tamu laman tersebut dan penulisan beliau banyak mempersoal dan memperlekeh pimpinan dan tindakan kerajaan.
Daripada selidikan amatur saya dapati beliau memiliki ciri-ciri yang sama seperti Dr Jeffrey Kitingan. Sering LOMPAT PARTI!. Merupakan ahli USNO pada awal 70’an sebelum meninggalkan Tun Mustapha untuk menyertai parti Berjaya pimpinan Harris Salleh pada 1975. Semasa Berjaya beliau dilantik menjadi Pengerusi Lembaga Letrik Sabah (nama SESB ketika itu) dan banyak mengaut kekayaannya di sana. Namun Halik berbalah dengan Harris Salleh atas sebab-sebab tertentu. Harris Salleh turut melucutkan gelaran Datuk yang disandang oleh Halik ketika namun Halik bijak mencari lubang di dalam Jabatan Pendaftaran Negara membolehkannya menukar nama dalam IC menjadi Haji Datuk Halik Zaman. Halik kembali mendekati Tun Mustapha selepas itu.

Cerita tentang Halik Zaman senyap untuk sekian lama sehinggalah ketika Parti Keadilan Rakyat mendarat di Sabah, dia dilantik menjadi Ketua PKR bahagian Sepanggar.
Ada cerita menarik tentang Halik Zaman semasa menghadiri seminar Setiausaha Kerja PKR di Kuala Lumpur dimana dia dihina dan dicerca oleh Setiusaha Agung PKR Pusat Salehuddin Hashim kerana mempertikaikan tentang sesuatu isu. (Boleh dilihat sekali lagi sentiment PKR Pusat yang memandang rendah rakyat Sabah). Saya tidak jelas kalau Halik Zaman masih bersama PKR sekarang namun beliau juga senyap seperti Dr Jeffrey dan Ansari tentang perlantikan Azmin Ali sebagai Ketua Perhubungan KeAdilan Sabah. Lidah kelu minda kosong mungkin mereka semua ni dengan mainan politik tinggi Anwar Ibrahim!

No comments:

Post a Comment